Belépés

+36 30 495 5112 Élő segítségnyújtás az oldal alján!

Tőzsdére ment és a világot akarja az Opera

Legalábbis a világ egy részét. A cél Afrika meghódítása és az első számú alternatív böngésző pozíciója.

A különböző platformokon futó böngészőcsaládjáról ismert Opera Sotware még 2016 elejénkapott 1,2 milliárd dollár értékű felvásárlási ajánlatot egy kínai befektetői konzorciumtól, a tranzakcióhoz azonban nem sikerült megszerezni a szabályozók jóváhagyását. Az 1995 óta működő, és 2004 óta a norvég tőzsdén jegyzett vállalat nem sokkal később böngészőfejlesztő üzletét adta el 600 millió dollárért a kínaiaknak, hogy a maradék tevékenységeit (Opera TV, Opera Mediaworks, Opera Apps & Games) Otello Corporation néven vigye tovább.

Maga az Opera több, ma alapértelmezettnek számító böngészőtechnológiát fejlesztett ki legelsőként, mint amilyen a füles böngészés (tabbed browsing) vagy a felugró ablakokat blokkoló funkció. Annak idején az okostelefonok és PDA-k szegmensében piacvezető pozíciót szerzett magának a kis képernyőkre szabott megjelenítési megoldásainak köszönhetően, mára azonban még itt is a futottak még kategóriába került a legnagyobb versenytársakkal (mint a Chrome-mal vagy a Safarival) szemben.

Hogy a kínai befektetők mégsem csináltak rossz üzletet, azt az Opera Ltd pénteki bemutatkozása is igazolta a New York-i technológiai tőzsdén. Az első kereskedési napon a társaság kapitalizációja átlépte az 1,7 milliárd dollárt, de jelenleg is meghaladja az 1,4 milliárdot, vagyis a tulajdonosok minimum a pénzüknél vannak. Az Opera Ltd egyébként a Reuters beszámolója szerint 115 millió dollárt szerzett a tőzsdei bevezetéssel, további forrásokat teremtve olyan fejlesztéseire, mint amilyen például a nem egész másfél éve indított (és márciusig már 95 millió felhasználóval rendelkező) mesterséges intelligenciával támogatott hírező szolgáltatás.

Csak arra céloznak, aki egyáltalán hajlandó választani

Az Opera havi szinten több mint 320 millió aktív felhasználót jegyez világszerte; jelenléte Európában és Észak-Amerikában az asztali gépeken, Ázsiában és Afrikában a mobil eszközökön erősebb. Az egymagában is 100 millió aktív felhasználót felvonultató afrikai piacot a cég pénzügyi vezetője, Frode Jacobsen szerint amúgy is prioritásként kezelik: egyrészt a demográfiai trendek miatt, másrészt abból a stratégiai megfontolásból, hogy a fejlődő régiókban igyekeznek erősíteni jelenlétüket.

Jacobsen a Business Insidernek nyilatkozva kiemelte, hogy az Opera stabilan nyereséges, amit a befektetők értékelni szoktak egy tőzsdei bevezetés kapcsán. A növekedési vektorok is jól látszanak: a cég hirdetési bevételeit például egy év alatt a háromnegyedével növelte meg az MI alapú hírszolgáltatás, amelynek fejlesztésén már a társaság alkalmazottainak több mint negyede dolgozik. Bár olyan alkalmazásokkal nem tudnak versenyezni, mint az Android és az iOS platformok által támogatott saját applikációk, első számú alternatíva még lehet belőlük.

Jacobsen szerint a fejlett piacokon csak a felhasználók ötöde cseréli le valaha is egy mobil készüléken az előre telepített böngészőt, ám az sem lebecsülendő, ha az Opera lesz a legvonzóbb választás ennek a 20 százaléknak a szemében. Az Opera egyébként összes bevételének több mint felét a Google-lel vagy az orosz Yandexszel való együttműködésekből keresi, vagyis a közvetlen verseny ebben a tekintetben sem elnne életszerű célkitűzés.

A StatCounter adatai alapján 2018-ban az Oprea piaci részesedése az összes platformot és képernyőt tekintve 3,5 százalékos volt, szemben a Chrome 59 százalékával.

 
 

Belépés or Regisztráció